بهزاد صادقی؛ کمال سخدری
چکیده
موضوع کسبوکارهای با رشد بالا (HGF) همواره موردتوجه محققان حوزه کارآفرینی بوده است؛ بااینحال، پژوهشها در حوزه رشد کسبوکار در بازارهای نوظهور، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دانش موجود در این زمینه بهصورت پراکنده منتشر شده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در رشد و مقیاس گرایی کسبوکارها در بازارهای نوظهور با استفاده ...
بیشتر
موضوع کسبوکارهای با رشد بالا (HGF) همواره موردتوجه محققان حوزه کارآفرینی بوده است؛ بااینحال، پژوهشها در حوزه رشد کسبوکار در بازارهای نوظهور، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دانش موجود در این زمینه بهصورت پراکنده منتشر شده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در رشد و مقیاس گرایی کسبوکارها در بازارهای نوظهور با استفاده از رویکرد فراترکیب سندولسکی و باروسو است. با مرور ۱۰۴ پژوهش انجام شده تا سال 2023 در خصوص عوامل مؤثر بر رشد کسبوکارها در این بازارها، این مطالعه بر نقش 5 مضمون کلی خصوصیات شرکت، خصوصیات مدیریتی، منابع، استراتژی و محیط بر رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور تأکید میکند. یافتههای این پژوهش به اهمیت بهکارگیری همزمان استراتژیهای بازاری و غیر بازاری، توسعه قابلیتهای سازمانی و خصوصیات حرفهای تیم، تدوین استراتژیهای مکمل برای استراتژیهای بازاری و غیر بازاری، تدوین استراتژیهای مجزا برای بخشهای رسمی و غیر رسمی بازار و همچنین توسعه سرمایه سیاسی برای رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور تأکید میکند. این یافتهها، بینشهای ارزشمندی را برای کارآفرینان، سیاستگذاران و دانشگاهیان که به دنبال درک و حمایت از رشد کسبوکارها در بازارهای نوظهور هستند، ارائه میکند.